„Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”

galeria

W kwietniu nasi uczniowie-pacjenci wraz z wychowawcami przystąpili do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego pt. „Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”, skierowanego do uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Zadania projektu mogliśmy zrealizować dopiero w kwietniu, łącząc je z obchodami Światowego Dnia Ziemi. Nie było łatwo,bo jesteśmy szkołą sanatoryjną, do której uczniowie przyjeżdżają na 28-dniowe turnusy rehabilitacyjno-lecznicze. Nie znamy więc wcześniej naszych dzieci, nie wiemy, ile ich przyjedzie, z jakich grup wiekowych? Dlatego w fazie projektu wszystko było niewiadomą. Wspólnie uznaliśmy, że zagadnienie czystego powietrza jest dla nas niezwykle istotne, bo oprócz tego, że jesteśmy szkołą sanatoryjną, znajdujemy się także w malowniczej, uzdrowiskowej miejscowości – Rabce-Zdroju. Z tego też powodu dokładamy wszelkich starań, aby edukować i aktywizować nie tylko naszych uczniów, ale i innych pacjentów naszego Ośrodka. Wiemy, że świadomość i zaangażowanie mieszkańców jest najważniejszym czynnikiem determinującym powodzenie działań.

Jak przebiegała realizacja projektu?

Przeprowadziliśmy cykl lekcji według zaproponowanych scenariuszy, w oparciu o materiały Anty Smog Box-a przesłanego przez organizatorów (nieznacznie je modyfikując). Zrealizowaliśmy 4 bloki tematyczne:

I. Co to jest powietrze? Badamy jego właściwości.

II. Co to jest smog? Jakie czynniki wywołują powstawanie smogu?

III. Jak smog wpływa na zdrowie? Zasady postępowania w przypadku przekroczenia norm.

IV. Redagujemy Kodeks Młodego Ekologa

Dzięki otrzymanym materiałom, eksperymentom, filmikom Ambasadora Projektu p. Radosława Brzózki, lekcje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Uczniowie chętnie wykonywali karty pracy, pogłębiając swoją wiedzę i świadomość na temat powietrza oraz konsekwencji zdrowotnych życia w zanieczyszczonym środowisku. Staraliśmy się także rozbudzać ciekawość poprzez prezentowanie stron internetowych: „Dowiedz się więcej”.

W ramach projektu opracowaliśmy cztery tablice informacyjne, które stanowiły podsumowanie naszej pracy.

Z omawianymi zagadnieniami mogli zapoznać się uczniowie klas starszych oraz dorośli pacjenci naszego Ośrodka. Wymiernym efektem niniejszego projektu było przekazanie „w pigułce” informacji o źródłach niskiej emisji i zachęcanie do przyjmowania zachowań proekologicznych.

Mamy nadzieję, że nasi uczniowie będą ambasadorami akcji w swoich szkołach i domach. Zechcą wpływać na swoich rówieśników, rodzeństwo, rodziców i dziadków, że warto dbać o powietrze, bo to od nas zależy, w jakim świecie będziemy żyć w przyszłości.

Krystyna Śmieszek